Nica Rica Comida

24 mei 2016

Omdat de weken hier in Leon vrij eentonig zijn, dachten we het eens uitgebreid te gaan hebben over eten. Eten is namelijk heel belangrijk in ons leven hier!

Allereerst de koekjes: We begonnen met de fruitreep, echter bleek deze naar karton te smaken waardoor we zijn overgestapt op de graanreep. Er zijn drie soorten graanrepen, waarbij de honing, amandel reep het meest gewaardeerd wordt tijdens onze zware coschappen. Jonat (mede dutchie/coassistent) heeft echter liever de reep met lijnzaadom vervolgens te gaan shinen als superco. De koekjes die gebruikt worden voor eventuele noodsituaties (oververhitting, weinig slaap of brakheid) zijn met stipt de dubbele oreo!!

Oke dit waren de koekjes, dan nu het avondeten. Wanneer je in Nicaragua goedkoop en lekker wilt eten kun je naar de comedor gaan. Voor nog geen 2,- pp krijg je een vol bord eten en drinken. Wij preferen "Uepa", een klein tentje met vele soorten rijst, bonen, groenten, en vooral gefrituurd eten, (denk hierbij aan groenten, kip, vis en fruit), de creativiteit van de locale grootmoeder. Hier zijn wij dan ook regelmatig te vinden.
Wanneer je dit op straat gaat eten let dan vooral goed op voorbijkomende honden, zwervende kinderen die vragen om een deel van je eten (ja zelfs een deel van je ijsje) en kakkerlakken.

Daarnaast zijn er hier in Leon ook vele restaurantjes. Op nummer 1: Imbir, een Srilankees Pools restaurant. Wat hebben we hier intens genoten van de vele smaaksensaties. Na comedor eten leer je kruiden steeds meer te waarderen. Daarnaast hebben ze 3 chocoladetoetjes waar je uit kan kiezen, wat wil een vrouw nog meer. Op nummer 2 staat: Don Jacks, een Canadees die een heel klein tentje heeft en max 20 mensen aankan. Wanneer hij gesloten is en je toch zin hebt in zijn heerlijke eten, kan je geluk hebben waardoor hij toch open doet en speciaal voor jou gaat koken. Zijn curry is hemels! Daarnaast voorziet hij samen met Sandra de tafel constant van een liter fles bier, let op Toña geen Victoria (dit smaakt naar slootwater), waardoor je nooit dorst zult hebben.
Op nummer 3 staat: El Bodegon, een Cubaans restaurant in Leon. De pompoen omelet wil je hier zeker niet missen. Daarnaast heeft hij yuca, de cassave aardappel die heerlijk smaakt maar je direct vol laat zitten. Vergeet hierbij geen overheerlijke mohito te bestellen, die maakt het geheel af.

Leon kent ook een Franse bakker genaamd Pan y Paz. De amandelcroissant met chocolade is een verademing voor het lichaam. Daarnaast schenken ze hier melk met koffie (speciaal voor Anna) en is de koffie eindelijk weer goed te drinken. Ook hebben ze hier een heus kaasplankje met goede rode wijn (goede wijn is lastig te krijgen in Nicaragua). Let op: er zitten veel muggen dus smeer je in met deet!

Daarnaast bestaat Casa Abierta, dit zit recht tegenover het ziekenhuis. Af en toe hoor je dan ook wat patiënten gillen. Echter merk je aan het zwembad daar vrij weinig van, door de oase van rust die hier heerst. Naast een zwembad (eindelijk geen zout water--> hemels) hebben ze hier ook Italiaans eten met eindelijk pasta pesto! Groene pesto bestaat hier verder niet. De wijn die we hier gedronken hebben was de lekkerste van onze hele tijd tot nu toe. Daarnaast prefereert Anna haar sapje hier.

Dan komen we nu dus uit bij de sapjes. Er zijn verschillende tentjes met verse sapjes. Jugoso zit op de route van het ziekenhuis naar huis, hier zijn we dan ook veel te vinden, helemaal als we weer doorweekt zijn van het zweet. Danitsja prefereert nummer 6: mango, banaan, ananas en melk. Een ideaal kater middel. Daarnaast heb je bebididas, hier hebben de sapjes een iets vollere smaak, echter is het 5 min verder lopen, wat erg veel is met 38 graden.

Als laatste willen we jullie nog even meegeven dat "Kiss me" bestaat. Deze ijssalon beroofd onze portemonnee omdat we hier meerdere keren per week (soms zelfs per dag) een ijsje gaan halen. Dit is niet zomaar ijs, maar een engeltje die op je tong piest. Zo heb je lavendel blueberrie (Anna's favoriet) en salted caramel (Danitsja's favoriet). Vandaag hebben we de carrotcake geprobeerd, dit is niet beter maar nog steeds intens lekker.
Oke we hebben jullie nu genoeg verveeld met als ons voedsel dus we gaan nu maar ff lekker chips met rode saus eten, want ook dat hebben ze hier.

P.s. Verder hebben we in de tussentijd 3 vulkanen beklommen, niets bijzonders dus.

Deze blog werd mede mogelijk gemaakt door Anna, Annemieke, Jonat en Danitsja

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Tineke van Rossen:
    24 mei 2016
    Smakelijl verhaal. Pas maar op dat je niet tte verwend raakt. Verder, eet smakelijk! :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-)