Antigua & San Pedro

13 april 2016

Na nog een dag in de zon te hebben gelegen in Lanquín, gingen we met onze travel family naar Antigua. Dit keer was het zowat een privé bus, en zaten we gelukkig niet aan elkaar vast geplakt.

Zodra we aankwamen, ontmoetten we Marco, een oude man met maar een half gebit dat ons aan een hostel heeft geholpen. Vervolgens wees hij ons een goedkope plek om te lunchen, voor 20 quetzales hadden we kip, rijdt en bonen. Daarna zijn we de stad gaan verkennen om vervolgens met een groep uit te gaan.

Vervolgens gingen we op maandag onze grote uitdaging aan, het beklimmen van de Acatenango. Deze vulkaan staat naast de actieve Fuego.
Bepakt met een backpack, gevuld met 4 liter water, slaapzak, matje, eten en een tent gingen we om 12.00 uur de vulkaan op. Om naar boven te komen moesten we eerst een deel door mul vulkaan grond waarin je wegzakte, om vervolgens zigzaggend door de jungle verder naar boven te gaan. Gelukkig waren we zo verstandig om een wandelstok aan het begin te kopen, dit was onze beste 5 quetzales ooit uitgegeven. Helaas vonden mijn heupen het na 2 uur wel genoeg geweest. Gelukkig had ik mijn beste vriend ibuprofen meegenomen, waardoor we na ongeveer 5 uur wandelen uiteindelijk aankwamen op onze camping plaats. Waar we eerst nog met 30+ aan het wandelen waren, was het 200m onder de top ontzettend koud. Dus snel dikke kleren aan, tent opzetten en gezamenlijk rondom het kampvuur noodles eten. Ondertussen was Fuego heel actief en konden we naar al zijn uitbarstingen kijken en het lava zien stromen. Wat een gaaf zicht was dat! Vervolgens gingen we vroeg naar bed omdat we om 4.00 uur weer gingen hiken naar de top. Die nacht heb ik amper een oog dicht gedaan, Fuego was erg actief waardoor je constant het idee hebt dat er een vliegtuig heel laag over je hoofd heen vliegt. Daarnaast had hij ook nog 3 flinke uitbarstingen, waardoor onze grond ging trillen. Na deze koude nacht gingen we om 4.00 's ochtends in het donker naar de top om daar de zonsopgang te zien. Dit was misschien nog wel het zwaarste deel van allemaal, stijl naar boven, moeite om te ademen en niet kunnen zien waar je loopt. Gelukkig kon dit stuk wel zonder backpack. Eenmaal op de top aangekomen, op 3976 m hoogte, waaide het enorm hard, maar had je een super mooi uitzicht. Je kon Fuego nu heel dichtbij zien, en boven op de Acatenango is een krater waarbij je naar de twee verschillende punten van de vulkaan kan lopen.

Na deze actieve ochtend gingen we ontbijten om vervolgens om 8.00 uur weer naar beneden te wandelen. Gelukkig konden we een iets andere route nemen, waardoor je niet meer hoefde te stijgen. Dwars door al het vulkaanzand, met de backpack op je rug kwamen we na 2,5 uur eindelijk geheel zwart beneden aan. Het was een zware hike maar zo gaaf om te doen en zeker iets wat we niet gaan vergeten.

Vervolgens gingen we om 14.00 uur met de bus naar San Pedro. Dit is een stadje aan Lake Atitlán. Hier hebben we een avondje gezellig met onze travel family gezeten. Vandaag zijn we naar de overkant van het meer gegaan naar San Marco. San Marco is een klein dorpje, waar heel veel hippies zitten die mediteren en yoga doen. In dit dorpje gaan we 2 dagen ff bijkomen, waarna Anna en ik verder gaan naar Honduras.