San Ignacio & Flores

4 april 2016

Na een 3 uur durende busrit voor 3,- pp kwamen we oververhit aan in San Ignacio. San Ignacio is een klein stadje wat midden in een bergachtig gebied ligt. Vanuit hier hebben we de ATM cave walk gedaan. Om 7 uur sochtends vertrokken we met een groep naar de grot. Voordat we in de grot waren moesten we eerst nog een hike door de jungle maken waarbij we 3 keer een rivier moesten doorlopen, gelukkig kon je schoenen lenen vanuit de organisatie waardoor mijn schoenen mooi droog bleven . De ATM cave is een grot die gebruikt werd door de maya's, en om in de verschillende ruimtes te komen moet je zwemmen en klimmen door de grot. Dit was zo ontzettend gaaf! In lekker fris water zwom je om rotsblokken heen of moest je jezelf door onmogelijk kleine spleten wurmen om in een volgende ruimte te komen. Omdat de maya's hier zo'n 1400 jaar geleden in hebben gezeten en de grot gebruikt werd om mensen en spullen te offeren kon je nog wat dingen van de maya's zien liggen. Na dit geweldige avontuur zijn we de volgende dag naar de lokale markt gegaan en hebben daar het plaatselijke ontbijt gegeten, tamale (kip met chilisaus en bonen in gemalen mais gewikkeld). Mijn buik vond dit om 7 uur in de ochtend geen goed idee waardoor ik binnen 1 uur ziek werd en alles er weer uit kwam (heel charmant midden op straat haha). Vervolgens zijn we naar Cahal Pech geweest, hier staan oude tempels uit de tijd van de maya's. Het was heel mooi om te zien, en zeker de wandeling bergop waard.

Gisteren begon onze tocht naar Guatemala. Toen we eenmaal de grens over waren en daar wat andere backpackers ontmoet hadden gingen we met zijn allen in een volgepropte chickenbus (normaal voor 15 man, maar wij zaten er met 27 man in, stel je maar voor al dat zweet haha) naar Flores. Hier zijn we op dit moment ook nog steeds in een leuk hostel. Toen we daar gisteren aankwamen hebben we het eiland verkent (best rustig, maar erg gericht op de toeristen) en gingen we met een bootje naar de overkant om daar een wandeling te maken naar het viewpoint. Dit was nog een hele wandeling berg op en af, maar uiteindelijk hebben we met zijn alle wel van het uitzicht kunnen genieten. Vervolgens belande we in een lokale bar, waar denk wel 10 mensen in passen en hebben daar een biertje met de locale mensen van dat eilandje gedronken en ons Spaans geoefend. Omdat Guatemala geen Engels sprekend land is, moeten we er nu wel aan geloven en Spaans gaan spreken haha. Gelukkig doen wij een hele toeristische route haha en kunnen ze hier en daar nog wel wat Engels.

Oke mijn verhaal is weer veel te lang geworden, dus ik laat jullie met rust. Vandaag gaan we naar Tikal de Maya tempels bekijken, dus jullie zullen snel weer van ons horen!!

1. Tineke van Rossen:
    4 april 2016
    Klinkt super. Voor mij nietgauw te lang! Ik geniet met je mee. Groetjes, tineke.
  2. Paola:
    4 april 2016
    Mooie ervaringen meis. En je verhalen kunnen ons niet lang genoeg zijn. Dikke kus
  3. Nancy:
    5 april 2016
    Geniet ze, ik geniet lekker mee van al je verhalen dus schrijf er maar lekker op los
  4. Mery Schoonderwoerd:
    9 april 2016
    Wat super leuk om je verhalen te lezen...wist niet dat ze daar zoveel grotten hadden. Geniet er van...ik wacht op het volgende verhaal !